‘Juhayman: 40 years on:’ Arab News’ multimedia project tells full story of 1979 Makkah siege

Updated 19 November 2019

‘Juhayman: 40 years on:’ Arab News’ multimedia project tells full story of 1979 Makkah siege

  • Featuring interviews with key players such as Prince Turki Al-Faisal, Saudi Arabia’s English-language newspaper tells the full story of the unthinkable event that cast a shadow over its society for decades
  • As part of its Deep Dive series online, featuring documentary-style multimedia stories, Arab News looks back at this event in a way no Saudi publication has done before

Forty years ago this week, on Nov. 20, 1979, a group of militants did the unthinkable: They seized the Grand Mosque in Makkah, taking people hostage inside in a two-week standoff with Saudi forces.

Until recently, the crisis remained too painful for Saudis to examine fully for almost four decades. Now Arab News, Saudi Arabia’s leading English-language daily, is looking back at the event in a way that no publication in the Kingdom has done before: with a multimedia Deep Dive story online at arabnews.com/juhayman-40-years-on.

“The 1979 attack on Makkah’s  Grand Mosque halted major social development in the Kingdom of Saudi Arabia, negatively affecting a progressing nation for generations to come,” said Rawan Radwan, the lead reporter on the project, who is based in Jeddah. “At Arab News, we delved deep into the matter to uncover the story of Juhayman, the terrorist who seized the holiest site and shook the Islamic world. It’s a story that for many years struck fear in the hearts of the Saudi people, yet has not been covered in such depth in local or international media — until now.”

Arab News launched its Deep Dive series earlier this year as an engaging new way to showcase its in-depth storytelling on key topics, enlivened by audio, video and animated graphics. Its first story was an in-depth account of the space mission by the first Arab astronaut, Saudi Prince Sultan bin Salman; the siege of Makkah is another story from the Kingdom’s past that it chose to revisit.

Extensive research was conducted over two months in several cities, including Makkah itself, and involved teams in five of Arab News’ bureaus: Jeddah, Riyadh, Dubai, London and Beirut. The team interviewed key players such as Prince Turki Al-Faisal, then head of the General Intelligence Directorate, and re-created what happened in a series of interactive maps.

 

Juhayman: 40 years on
On the anniversary of the 1979 attack on Makkah's Grand Mosque, Arab News tells the full story of an unthinkable event that shocked the Islamic world and cast a shadow over Saudi society for decades

Enter


keywords

 

 

 


Chinese TV pulls Arsenal match after Ozil’s Uighur comments

Updated 15 December 2019

Chinese TV pulls Arsenal match after Ozil’s Uighur comments

BEIJING: Chinese state broadcaster CCTV has pulled a game between Arsenal and Manchester City from its program after the Gunners midfielder Mesut Ozil expressed support for Uighurs in Xinjiang.
Ozil, a German of Turkish origin, condemned China’s crackdown on Muslim minorities in the western region in a tweet on Friday, while criticizing Muslim countries for failing to speak up against abuses.
Sunday’s Premier League game in London between Arsenal and Manchester City was initially scheduled to be broadcast live by CCTV’s sports channel shortly after midnight on Monday, according to a schedule published earlier on the league’s official Weibo account.
However, by Sunday CCTV replaced the match on its schedule with a pre-recorded game between Tottenham and Wolverhampton Wanderers.
“Qur'ans are being burnt... Mosques are being shut down ... Muslim schools are being banned ... Religious scholars are being killed one by one ... Brothers are forcefully being sent to camps,” Ozil wrote in Turkish on his Twitter account Friday.
“The Muslims are silent. Their voice is not heard,” he wrote on a background of a blue field with a white crescent moon, the flag of what Uighur separatists call East Turkestan.
China has faced growing international condemnation for setting up a vast network of camps in Xinjiang aimed at homogenizing the Uighur population to reflect China’s majority Han culture.
Rights groups and experts say more than one million Uighurs and people of other mostly Muslim ethnic minorities have been rounded up in the camps in the tightly controlled region.
After initially denying the camps existed, China now describes them as vocational schools aimed at dampening the allure of Islamist extremism and violence.
Arsenal on Saturday distanced itself from Ozil’s comments, saying it has “always adhered to the principle of not involving itself in politics.”
Ozil’s comments drew anger online, with some users on Weibo calling for a ban on his games.
Nationalist tabloid Global Times called Ozil’s comments “false” and said in a tweet on Sunday that he had “disappointed Chinese fans and football governing authorities.”
The cancelation prompted further criticism of Ozil, including from Arsenal fans.
“If it hadn’t been for Arsenal’s Ozil making trouble out of nothing, would the broadcast of the entire team’s match have been blocked in China?” one user asked on Sunday.
“(Ozil) published inappropriate comments on foreign social media that would greatly hurt the feelings of Chinese fans,” another user said.
Arsenal is the latest foreign team to face the ire of Chinese broadcasters and audiences due to a player’s political stance.
The NBA in October sparked a backlash in China after Houston Rockets general manager Daryl Morey tweeted in support of Hong Kong pro-democracy protesters.
In response, CCTV canceled its broadcasts of two NBA pre-season games in China, and the Rockets have been absent from CCTV and Internet giant Tencent’s programming schedule so far this season.