Institutions review links with Britain’s Prince Andrew

Britain’s Prince Andrew arrives for the ASEAN Business and Investment Summit in Bangkok earlier this month. (AFP)
Updated 19 November 2019

Institutions review links with Britain’s Prince Andrew

  • The review comes after the BBC broadcast a lengthy interview with the prince on Saturday in which he tried to explain his links to Epstein
  • The unprecedented subject matter tackled in the television interview — and the royal’s apparent lack of empathy for victims — has dominated British media in recent days

LONDON: A British university on Tuesday said it was reviewing its links with Prince Andrew after he defended his friendship with convicted sex offender Jeffrey Epstein in a TV interview.
But a bank said it would not be renewing its backing for a project he founded.
“We will be reviewing the position of Prince Andrew, Duke of York, as our patron at the next board of governors meeting on Tuesday 26th November,” said London Metropolitan University.
“The university opposes all forms of discrimination of discrimination, abuse, human trafficking and any activity that is contrary to the university’s values.”
Andrew — Queen Elizabeth II’s second son — took over the role from his father, Prince Philip, in 2013. There have been royal patrons at the institution since 1848.
The review comes after the BBC broadcast a lengthy interview with the prince on Saturday in which he tried to explain his links to Epstein, who was found dead in jail in August.
Andrew strongly denied claims he had had sex with a 17-year-old girl allegedly trafficked by Epstein but expressed little regret about his friendship with the disgraced financier.
The unprecedented subject matter tackled in the television interview — and the royal’s apparent lack of empathy for victims — has dominated British media in recent days.
It has also put pressure on those with links to the prince.
Students at Huddersfield University in northern England said they wanted Andrew to resign as a patron, claiming he was “an utterly unsuitable representative” because of the allegations.
Standard Chartered bank meanwhile said it was not renewing its sponsorship of the prince’s [email protected] project, which encourages entrepreneurs and start-ups around the world.
The bank cited “commercial reasons” for not renewing the current agreement when it expires in December.
Accountancy firm KPMG’s backing for the mentoring scheme expired at the end of last month and will not be renewed.
Pharma giant AstraZeneca’s partnership is due up next month. It is also being reviewed.
Insurance giant AON reportedly asked for its logo to be removed from the [email protected] website, according to the Financial Times.


China calls expulsion of diplomats from US a ‘mistake’

Updated 11 min 33 sec ago

China calls expulsion of diplomats from US a ‘mistake’

  • It comes days after they announced a truce in the form of a mini-deal to reduce some tariffs in a bruising trade war which has weighed on both sides
  • The incident appeared to be the first time in more than 30 years that the US has expelled Chinese diplomats on suspicion of espionage

BEIJING: China on Monday called the expulsion of diplomats from the US a “mistake,” following reports that Washington quietly expelled two embassy officials in September after they drove onto a sensitive military base in Virginia.
The incident is the latest spat between the world’s two biggest economies and comes days after they announced a truce in the form of a mini-deal to reduce some tariffs in a bruising trade war which has weighed on both sides.
Commenting on The New York Times report, foreign ministry spokesman Geng Shuang called the accusations “completely contrary to the facts” and said they “strongly urge the United States to correct its mistake.”
Geng said Beijing had lodged “solemn representations and protests to the US” and called for Washington to “protect the legitimate rights and interests of Chinese diplomats.”
The incident appeared to be the first time in more than 30 years that the US has expelled Chinese diplomats on suspicion of espionage, the newspaper said Sunday, citing people familiar with the episode.
At least one of the diplomats was believed to be an intelligence officer operating under cover, the Times said.