Qatari network Al Jazeera slammed over ‘Holocaust denial’ film

Some social media users made comparisons between AJ+ content in Arabic, and its less extreme English output. (Twitter/Screenshot)
Updated 19 May 2019

Qatari network Al Jazeera slammed over ‘Holocaust denial’ film

  • Video on AJ+ Arabic channel claimed Israel was the genocide’s ‘greatest beneficiary’
  • Network suspends two journalists over ‘violation of editorial guidelines’

LONDON: Al Jazeera’s youth channel AJ+ Arabic has drawn widespread condemnation over a video that was branded “Holocaust denial” for claiming the Jews exaggerated the scale of the genocide to help establish Israel.
After widespread public anger, the Qatar-owned network was forced to delete the video, suspending two of its journalists over its broadcast.
The video in question, while not disputing the Holocaust took place, suggested the Jews had skewed facts about the genocide, and that Israel was the “biggest winner” from it.

“Denouncing the Holocaust is a moral obligation, but Israel is the biggest winner from the Holocaust,” the presenter said.
“And it uses the same Nazi justifications as a launching pad for the racial cleansing and annihilation of the Palestinians.”
Many took to Twitter in outrage about the video, with one commentator pointing out the difference between AJ+ in Arabic, and its English output.
Al Jazeera has long been accused of broadcasting extreme material in Arabic, but churning out seemingly more balanced material in English, aimed at a Western audience.

In a statement on Sunday, the network said it had suspended two journalists over “violation of its editorial guidelines.”
“The video content and accompanying posts were swiftly deleted by AJ+ senior management from all AJ+ pages and accounts on social media, as it contravened the Network’s editorial standards,” it said.
The network has also said a “mandatory bias training and awareness program” was required for its staff.

 


Thailand suspends TV station over protests coverage

Updated 20 October 2020

Thailand suspends TV station over protests coverage

  • Thailand said on Monday that three other media organizations are under investigation
  • Protests have only gained momentum since the government announced a ban last Thursday and arrested dozens of protesters

BANGKOK: A Thai court on Tuesday ordered the suspension of an online TV station critical of the government, which has accused it of violating emergency measures aimed at ending three months of protests.
Voice TV had also been found to have breached the Computer Crime Act by uploading “false information,” digital ministry spokesman Putchapong Nodthaisong told reporters.
Thailand has drawn criticism from rights groups for banning demonstrations and the publication of news seen as damaging by the government as it tries to end the protests against Prime Minister Prayuth Chan-ocha and the powerful monarchy.
Rittikorn Mahakhachabhorn, Editor-in-Chief of Voice TV, said it would continue broadcasting until the court order arrived.
“We insist that we have been operating based on journalistic principles and we will continue our work presently,” he said.
Thailand said on Monday that three other media organizations are under investigation.
Voice TV is owned in part by the Shinawatra family of former prime minister Thaksin Shinawatra and his sister Yingluck, who was overthrown by Prayuth in a 2014 coup. Both fled Thailand to escape corruption cases they branded political.
Street protests since mid-July are the biggest challenge in decades to the monarchy under King Maha Vajiralongkorn and to Prayuth, who rejects accusations of engineering an election last year to keep power.
The demonstrations have been largely led by youths and students in contrast with a decade of street violence between supporters of Thaksin and conservative royalists before Prayuth seized power.
Protests have only gained momentum since the government announced a ban last Thursday and arrested dozens of protesters, including many of the main leaders.
A lawyer for two of them, Parit “Penguin” Chiwarak and Panusaya “Rung” Sithijirawattanakul, said they would be arrested again on Tuesday as soon as they had been freed on bail granted by a court over earlier charges related to the protests.
Prime Minister Prayuth has said he will not quit in the face of the protests.
His cabinet agreed on Tuesday to hold an emergency session of parliament next week about the crisis. Prayuth’s supporters hold a majority in the parliament, whose upper house was named entirely by his former junta.