Australia sues Facebook, alleges breach of user data

The Australian Information Commissioner accused Facebook of breaching privacy law by disclosing 311,127 users’ information for political profiling. (Reuters)
Short Url
Updated 09 March 2020

Australia sues Facebook, alleges breach of user data

  • Facebook accused of breaching privacy law by disclosing 311,127 users’ information for political profiling
  • Last July, Facebook was fined a record $5 billion by the US Federal Trade Commission

SYDNEY: The Australian privacy regulator filed a lawsuit against Facebook, accusing the social media giant of sharing the personal details of more than 300,000 people with political consultant Cambridge Analytica without their knowledge.
In the Federal Court lawsuit, the Australian Information Commissioner accused Facebook of breaching privacy law by disclosing 311,127 users’ information for political profiling via a survey product, ‘This Is Your Digital Life’, on its website.
“The design of the Facebook platform meant that users were unable to exercise reasonable choice and control about how their personal information was disclosed,” Information Commissioner Angelene Falk said in a statement.
The suit sought unspecified damages, adding that each breach of privacy law could draw a maximum penalty of A$1.7 million ($1.1 million). The fine would amount to A$529 billion if the court awarded the maximum for each of the 311,127 instances.
A Facebook spokeswoman said the company had engaged “actively” with the Office of the Information Commissioner over the past two years as part of the investigation.
“We’ve made major changes to our platforms, in consultation with international regulators, to restrict the information available to app developers, implement new governance protocols and build industry-leading controls to help people protect and manage their data,” she said in a statement.
“We’re unable to comment further as this is now before the Federal Court.”
Last July, Facebook was fined a record $5 billion by the US Federal Trade Commission after a probe triggered by the same user personality quiz from 2014 to 2015.
In all, Facebook was accused of inappropriately sharing information belonging to 87 million users globally with the survey tool of now-defunct British firm Cambridge Analytica. The consultancy’s clients included US President Donald Trump’s 2016 election campaign.
In the months after Trump’s election, Cambridge Analytica registered a business in Australia but never went to work for an Australian political party.
In the Australian lawsuit, the Information Commissioner said Facebook did not know the exact nature of the data it shared with Cambridge Analytica’s ‘This Is Your Digital Life’ program, but that it failed to take reasonable steps to protect users’ personal information.
“As a result, the Affected Australian Individuals’ personal information was exposed to the risk of disclosure, monetization and use for political profiling purposes,” the court filing said.
“These breaches amounted to serious and/or repeated interferences with the privacy of the Australian Affected Individuals,” it added.


German journalist acquitted of terror charges in Turkey

Updated 18 January 2022

German journalist acquitted of terror charges in Turkey

  • Mesale Tolu was accused of engaging in terror propaganda and being a member of a banned left-wing group
  • Reporters Without Borders ranks Turkey at 153 out of 180 countries in its World Press Freedom Index of 2021

ISTANBUL: A Turkish court has acquitted German journalist Mesale Tolu after years on trial for terror-related charges.
“After 4 years, 8 months and 20 days: Acquitted of both charges!” Tolu tweeted after her acquittal. She was accused of engaging in terror propaganda and being a member of a banned left-wing group — the Marxist-Leninist Communist Party.
Tolu, 38, was placed in pre-trial detention for eight months in 2017. She was later released but was barred from leaving Turkey until August 2018. She lives in Germany.
Before her arrest, Tolu worked as a translator and journalist for the Turkish ETHA news agency.
German-Turkish relations were tense at the time of Tolu’s arrest, when eight other German or German-Turkish citizens were imprisoned. Berlin considered the arrests to be politically motivated.
Reporters Without Borders ranks Turkey at 153 out of 180 countries in its World Press Freedom Index of 2021. At least 34 media employees are currently behind bars, according to Turkey’s Journalists Union.


Russia demands Facebook unblock foreign ministry-linked page

Updated 17 January 2022

Russia demands Facebook unblock foreign ministry-linked page

  • Russia demanded that Facebook immediately lift all restrictions on the official page of Russian foreign ministry
  • The block was instigated on Friday for publishing “illegal content”
MOSCOW: Russia’s media regulator has demanded that Facebook “immediately” lift all restrictions on the official page of the country’s delegation for arms control talks in Vienna.
The Facebook page, which is affiliated to Russia’s foreign ministry, was taken down on Friday for publishing “illegal content,” according to delegation head Konstantin Gavrilov.
Media watchdog Roskomnadzor said Sunday evening that it has sent a letter to Meta, Facebook’s parent company, “with the demand to immediately lift all restrictions” from the Facebook page and “explain the reasons for introducing them.”
“Such actions of the administration of the Facebook social network violate the key principles of free distribution of information,” Roskomnadzor said.
The regulator added that it considers this an “act of censorship.”
The page was still unavailable on Monday morning.
Gavrilov told state news agency TASS on Sunday that the delegation uses the Facebook page to post statements from Russia’s leadership or the foreign ministry.
“This is a blatant act of censorship in the information space,” Gavrilov said in a statement on Twitter, requesting support from the Vienna-based Organization for Security and Cooperation in Europe.
In February 2021, the delegation’s account on Twitter had also been temporarily blocked, TASS reported.
Russia has repeatedly fined US tech giants, including Meta, for ignoring content moderation requests as the country ramps up its control of Internet platforms.
In December, Meta was slapped with its largest fine yet — the equivalent of $27 million — for repeatedly failing to delete illegal content.

Gaza TV studio produces Hamas response to Israeli hit shows

Updated 17 January 2022

Gaza TV studio produces Hamas response to Israeli hit shows

  • “We want to flip the equation, to show the Palestinian point of view," says Gaza director Mohammed Soraya

GAZA CITY: In a Gaza TV studio of the ruling Islamist armed movement Hamas, a set features Israeli flags, Hebrew documents and a portrait of Theodor Herzl, the father of modern Zionism.
The make-believe office of enemy state Israel’s security service is being used to shoot a “pro-resistance” television series on the Israeli-Palestinian conflict.
It is Hamas’s answer to Israeli hit shows such as the special forces drama “Fauda” that have gained millions of viewers on platforms such as Netflix, HBO and Apple TV+.
“Fauda,” which in Arabic means chaos, portrays a military unit led by commander Doron Kavillio that launches raids inside Palestinian territories.

A portrait of the founder of of modern political Zionism Theodor Hertzl hangs on the set as Palestinian actors and crew shoot a scene of "Qabdat al-Ahrar" in Gaza city on Jan. 10, 2022. (Photo by Mahmud Hams / AFP)

Admitting to having watched “Fauda,” though, is not a good idea in Gaza, the Palestinian coastal enclave blockaded by Israel, said local director Mohammed Soraya.
To watch any Israeli TV series means supporting the “normalization” of relations with the Jewish state, argued Soraya, who is directing Hamas’s own TV series on the conflict.
He charged that such shows “support the Zionist occupation” because their plots “criminalize the Palestinian people,” speaking with AFP in the Gaza City studio.
“We want to flip the equation, to show the Palestinian point of view, to broadcast a drama about the spirit of our resistance.”
Hamas is considered a terrorist organization by Israel, the United States and the European Union. The Islamist group controls the Gaza Strip, an impoverished territory of 2.3 million people.
It also runs the Al-Aqsa channel, and has been investing in series inspired by Hollywood, and by Turkish soap operas that are popular across the Middle East.
The series now in production, “Qabdat Al-Ahrar” (Fist of the Free), revisits a 2018 Israeli operation in the Gaza Strip that resulted in the deaths of seven Hamas fighters and an Israeli officer.
The protagonists are the fighters of Hamas, which has fought four wars against the Jewish state since 2008.

Unlike Israeli series that often feature actors from the country’s Arab-Israeli minority, productions in Gaza do not use any Israeli actors. (Photo by Mahmud Hams / AFP)

Budgets are meagre, actors’ salaries are low, sets are basic and deadlines are tight, with the production team expected to deliver some 30 episodes by April, in time for the Muslim holy month of Ramadan.
While Israeli series often feature actors from the country’s Arab-Israeli minority, productions in Gaza do not use any Israeli actors.
This forces studios to recruit local actors to play Israelis — a job that, the performers say, can expose them to real-world hostility and danger.
One of them is Jawad Harouda, aged in his early sixties and with a husky voice, who portrays the head of Israel’s Shin Bet domestic security service in the new TV series.
To get into character, Harouda said he “soaked up the script,” but added that being too convincing can lead to trouble.
“Some women look at me and pray that I die,” he said, leaning back in his boss’s chair in the fake Shin Bet office.
“I’m happy when people insult me. It means I’ve succeeded ... The actor is a chameleon, he must be able to act out all colors.”
In Gaza productions, Israeli characters speak in Arabic. And, at the request of the Hamas mufti, or Islamic jurist, women wear their headscarves even if they play Jewish characters.

Palestinian women actors have to wear the hijab even if they are playing the part of Israeli women in the film. (Photo by Mahmud Hams / AFP)


“In one series, I played a Jewish woman,” said one actress, Kamila Fadel, who added that she may have been just a little too convincing for her own good.

“After the series was broadcast, a woman tried to strangle me,” she recounted.
“She told me: ‘I hate you, you are hurting us so much’. On another day a 13-year-old boy threw a stone at my head thinking I was Jewish... This means I played my part well.”
Not everyone is a fan of the Hamas productions, which are firmly focused on the conflict.
“There is no love” in the dramas, argued Palestinian director and critic Jamal Abu Alqumsan, who expressed regret that the rare local productions served primarily as a “tool of resistance.”
Abu Alqumsan said the potential for such productions to tell Palestinians’ stories was huge, but the challenges were many.
“In Gaza, we live under a blockade, it’s a unique situation in the world,” he said, speaking in his art gallery, which he hopes to turn into a small film library.
“So we need producers to invest in quality series and tell the rest of the world our story. We have good actors, they just need good directors and means.”
For now, Abu Alqumsan said he was unsure of the impact such shows would have.
“TV dramas are a weapon, but in the face of Israel, local productions are of a low level,” he said.


UK government to cut funding for BBC: Mail on Sunday report

Updated 16 January 2022

UK government to cut funding for BBC: Mail on Sunday report

  • Freezing license cost at its current £159 would provide some relief to consumers battling rising costs of living
  • But it would also be a large blow to the BBC’s finances as it tries to compete with privately funded news outlets

LONDON: Britain’s government will cut the BBC’s funding by ordering a two-year freeze on the fee that people pay to watch the broadcaster, the Mail on Sunday reported.
The future of the license-payer funded British Broadcasting Corporation is a perpetual topic of political debate, with Prime Minister Boris Johnson’s government most recently suggesting its funding needs to be reformed.
Set against an inflation rate expected to reach a 30-year high of 6 percent or more in April, freezing the license cost at its current 159 pounds ($217.40) would provide some relief to consumers battling sharply rising costs of living.
But it would also be a large blow to the BBC’s finances as it tries to compete with privately funded news outlets and the likes of Netflix and other entertainment streaming services funded by consumer subscriptions.
In November, the government launched negotiations to agree how much the TV license would cost, part of a five year funding settlement due to begin in April 2022.
The Digital, Media, Culture and Sport department declined to comment when asked about the Mail on Sunday report.
Culture secretary Nadine Dorries said that the license fee settlement would be the last such agreement and tweeted a link to the Mail on Sunday article.
“Time now to discuss and debate new ways of funding, supporting and selling great British content,” she said on Twitter.
The BBC declined to comment on Dorries’ tweet or the Mail on Sunday report.
The opposition Labour Party said the funding cut was politically motivated.
“The Prime Minister and the Culture Secretary seem hell-bent on attacking this great British institution because they don’t like its journalism,” said Lucy Powell, Labour lawmaker and culture policy chief.
The BBC’s news output is regularly criticized by UK political parties. Its coverage of Brexit issues — central to Johnson’s government — has long been seen as overly critical by supporters of leaving the European Union.
Last week, one Conservative lawmaker said BBC coverage relating to parties in Johnson’s Downing Street residence during coronavirus lockdowns amounted to a “coup attempt” against the prime minister.

Related


Sudan revokes license of Al Jazeera Mubasher citing unprofessional coverage

Al Jazeera has given prominent coverage to the demonstrations and late last year also aired an interview with Burhan. (File)
Updated 16 January 2022

Sudan revokes license of Al Jazeera Mubasher citing unprofessional coverage

  • Sudan has been gripped by political turmoil since top military leader General Abdel Fattah Al-Burhan launched a coup on October 25

KHARTOUM: Sudan has revoked the license of Al Jazeera Mubasher, part of the Qatar-based network, accusing it of “unprofessional” TV coverage of anti-coup protests, the channel said Sunday.
“The Sudanese authorities announce they revoked the accreditation of Al Jazeera Mubasher and barred its team from working in Sudan,” tweeted the news channel.
Sudan has been gripped by political turmoil since top military leader General Abdel Fattah Al-Burhan launched a coup on October 25.
The military power grab triggered mass protests by pro-democracy movements demanding civilian rule that has met with a deadly crackdown.
At least 64 protesters have been killed, according to pro-democracy medics, and a police officer has also lost his life.
Al Jazeera has given prominent coverage to the demonstrations and late last year also aired an interview with Burhan.
In November, days after the interview, it said that its Khartoum bureau chief Al-Musalami Al-Kabbashi had been arrested at his home.
Kabbashi was released three days later with no official charges announced against him.
The editor-in-chief of the armed forces newspaper Ibrahim Al-Hory later accused Kabbashi of publishing “false” information and of airing “old video footage... that instigated strife” in the country.
Burhan declared a state of emergency on October 25, ousted the government and detained the civilian leadership.
Prime Minister Abdulla Hamdok was placed under house arrest but later reinstated in a deal with the military.
Hamdok then resigned on January 2 warning that Sudan was at a dangerous crossroads threatening its very “survival.”
Burhan has insisted the military’s move “was not a coup” but a push to “rectify the course of the transition.”

Related