First Saudi woman presents main news bulletin on Saudia TV

1 / 2
Al-Dakheel presents the news alongside Omar Al-Nashwan on Thursday on Saudia TV channel. (Photo courtesy: Social media)
2 / 2
Weam Al-Dakheel (Photo courtesy: Social media)
Updated 21 September 2018

First Saudi woman presents main news bulletin on Saudia TV

JEDDAH: Weam Al-Dakheel has become the first woman to anchor the main evening news bulletin on Saudi Arabia’s main national TV station.
Al-Dakheel presented the news alongside Omar Al-Nashwan on Thursday on Saudia TV channel.
Saudis took to Twitter to celebrate her achievement and the new milestone for Saudi women.
Writer Rayan Al-Jidani said: “Her performance was distinctive in terms of concentration, presence and clear articulation. I wish her more success in her career in media with the national channel @saudiatv.”
Television broadcaster Wael Rafeeq said: “Today, we are very pleased with this great development and quantum leap that the national television is undergoing.”
“It is beautiful to see our national channel in this honorable image. I hope this level of dedication at work is maintained, and developments continue being executed,” Twitter user @abukhaled2030 said.
@aliya_m1khan tweeted: “She is a champion. Such a strong and confident character, a great example.”

Al-Dakheel previously worked for CNBC Arabia and was an intern at Dar Al Hayat Newspaper.
Women have presented the news on other Saudi channels like Al-Ekhbariya for several years.
Their increasing profile in Saudi Arabia’s media comes amid the sweeping social reforms brought in by Crown Prince Mohammed bin Salman, including the lifting of the ban on women drivers.

 


YouTube steers viewers to climate denial videos: nonprofit

Updated 16 January 2020

YouTube steers viewers to climate denial videos: nonprofit

  • Avaaz said it scrutinized results of YouTube searches using the terms “global warming,” “climate change,” and “climate manipulation” to see what was offered by an “up next” feature
  • 16 percent of the top 100 videos served up in relation to the term “global warming” contained misinformation, it said

SAN FRANCISCO: YouTube has driven millions of viewers to climate denial videos, a US activist group said Thursday as it called for stopping “free promotion of misinformation” at the platform.
New York-based Avaaz said it scrutinized results of Google-owned YouTube searches using the terms “global warming,” “climate change,” and “climate manipulation” to see what was offered by an “up next” feature and as suggestions.
In response to the report, YouTube said it downplays “borderline” video content while spotlighting authoritative sources and displaying information boxes on searches related to climate change and other topics.
The video sharing platform has remained firm that while it removes content violating its policies against hate, violence and scams, it does not censor ideas expressed in accordance with its rules.
“Our recommendations systems are not designed to filter or demote videos or channels based on specific perspectives,” YouTube said in response to an AFP inquiry.
The company added that it has “significantly invested in reducing recommendations of borderline content and harmful misinformation, and raising up authoritative voices.”
According to Avaaz, 16 percent of the top 100 videos served up in relation to the term “global warming” contained misinformation, with the top 10 of those averaging more than a million views each.
The portion of potentially misleading videos climbed to 21 percent for YouTube searches on the term “climate manipulation” but fell to eight percent for searches using the term “climate change,” according to Avaaz.
“This is not about free speech, this is about the free advertising,” Avaaz senior campaigner Julie Deruy said in a release.
“YouTube is giving factually inaccurate videos that risk confusing people about one of the biggest crises of our time.”
An AFP search at YouTube using the term “global warming” yielded a results page topped by a box containing a Wikipedia summary of the subject and a link to the page at the online encyclopedia.
A list of suggested videos on the topic was dominated by sources such as National Geographic, NASA, TED and major news organizations including CBS, PBS, Sky News, and AFP.
Last year, consumption on “channels” of authoritative news publishers at the platform grew by 60 percent, according to YouTube.
“We prioritize authoritative voices for millions of news and information queries, and surface information panels on topics prone to misinformation — including climate change — to provide users with context alongside their content,” YouTube said.
Avaaz called on YouTube to yank climate change misinformation videos from its recommendation formula completely, and make certain such content doesn’t make money from ads at the platform.
The nonprofit also wants YouTube to collaborate with fact-checkers and post correction notices on videos with false climate change information.
YouTube automatically placed ads on some of the videos containing misinformation regarding climate change, making money for the service and the content creators, according to Avaaz.
This could apply to news videos expressing rival sides of the climate change debate. YouTube works with advertisers and provides tools to opt-out of having their ads displayed with certain types of content, such as climate change discourse.
Avaaz said after seeing the YouTube response that the company’s rankings lacked transparency and “put a blackbox around their algorithm preventing researchers and investigators from seeing exactly what is happening inside.”
“The bottom line is that YouTube should not feature, suggest, promote, advertise or lead users to misinformation,” Deruy said.