Al Jazeera coverage of Trump’s Jerusalem move ‘promoting hatred’

Al Jazeera coverage of a protest in Gaza showed a demonstrator taking out two pistols in front of the camera. (Screengrab)
Updated 12 December 2017

Al Jazeera coverage of Trump’s Jerusalem move ‘promoting hatred’

LONDON: Al Jazeera’s coverage of President Donald Trump’s recent decision to move the US Embassy in Israel to Jerusalem has been criticized for “promoting hatred and furthering tensions.”
As Trump’s decision sparked global outrage, with world leaders denouncing the move, international media gave extensive attention to global demonstrations.
However, the Qatari-owned channel’s reporting of the issue has been described as irresponsible for giving airtime to extremist views.
“The concern with Al Jazeera Arabic’s coverage of Trump’s Jerusalem announcement is that it gives airtime to some very extreme and violent comments, including calls by the terrorist group Hamas,” Tom Wilson, media commentator and fellow at the Henry Jackson Society, told Arab News.
During its daily evening program, Al Jazeera aired a tweet by Hamas — which is designated as a terrorist organization by some countries — calling the Arab and Muslim nations to mark last Friday as a “day of anger against the occupation.”
“If news agencies publicize such views in an uncritical manner, without sufficiently challenging them, then this can risk promoting hatred and furthering tensions,” Wilson said.
The Arabic news channel also aired an interview with a demonstrator who said that Palestine will be liberated only by the “child who holds a knife, and by the martyr who sacrificed his life for Palestine.”
In another report, a protester tells an Al Jazeera reporter that the US president will “meet the jihad by Muslims and Arabs.”
In another segment, the channel broadcasted a protest from Gaza where a demonstrator took out two pistols in front of the camera.
“At such a volatile time in the region channels like Al Jazeera Arabic should avoid the kind of coverage that further enflames feelings that might contribute to violence,” Wilson said. Al Jazeera’s reporting has previously been criticized for inciting hate and giving a platform to extremists and terrorists. Al Jazeera featured the Muslim Brotherhood cleric Yusuf Qaradawi, who used to promote anti-Semitism and infamously blessed suicide attacks in a 2013 interview.

Media experts accused Al Jazeera of misrepresenting information under the guise of freedom of expression and accuracy.
“All broadcasters have a responsibility to inform the public in a way that is fair and balanced and that does not involve any kind of incitement,” Wilson said.
Dalia Al-Aqidi, a media analyst and political talk-show host, said that the Qatari network had played a “dirty role” in regional conflicts.
“Manipulating the emotions of its viewers was one of the reasons behind the popularity of Al Jazeera TV, which played a dirty role in the Middle Eastern conflicts, starting with its coverage of the war in Iraq, insulting the people who were happy to get rid of the late President Saddam Hussein,” she said.
Al Jazeera has supported Osama bin Laden and other terrorists, who have “killed more innocent Muslims than what they call ‘the enemy’ —  whoever the enemy is — spreading hatred and sectarianism by legitimizing violence under the pretext of liberating Palestine.”
She added: “We just need to watch its coverage about the violent demonstrations and type of speakers they host, to realize that it’s quite clear ... Al Jazeera is taking a firm stand against the United States and Saudi Arabia. (It is) using the suffering of the people to serve its political agenda.”
Abdellatif El-Menawy, an Egyptian media analyst, pointed to the dangers of media stoking violence.
“I fully respect the anger of the Palestinian people, Arab peoples and many sympathizers around the world,” he told Arab News.
“But the mistake is when some media deal with these positions for incitement that will not lead to a positive outcome but will complicate the situation even more.”
Al Jazeera did not respond to a request for ­comment.


Thailand suspends TV station over protests coverage

Updated 20 October 2020

Thailand suspends TV station over protests coverage

  • Thailand said on Monday that three other media organizations are under investigation
  • Protests have only gained momentum since the government announced a ban last Thursday and arrested dozens of protesters

BANGKOK: A Thai court on Tuesday ordered the suspension of an online TV station critical of the government, which has accused it of violating emergency measures aimed at ending three months of protests.
Voice TV had also been found to have breached the Computer Crime Act by uploading “false information,” digital ministry spokesman Putchapong Nodthaisong told reporters.
Thailand has drawn criticism from rights groups for banning demonstrations and the publication of news seen as damaging by the government as it tries to end the protests against Prime Minister Prayuth Chan-ocha and the powerful monarchy.
Rittikorn Mahakhachabhorn, Editor-in-Chief of Voice TV, said it would continue broadcasting until the court order arrived.
“We insist that we have been operating based on journalistic principles and we will continue our work presently,” he said.
Thailand said on Monday that three other media organizations are under investigation.
Voice TV is owned in part by the Shinawatra family of former prime minister Thaksin Shinawatra and his sister Yingluck, who was overthrown by Prayuth in a 2014 coup. Both fled Thailand to escape corruption cases they branded political.
Street protests since mid-July are the biggest challenge in decades to the monarchy under King Maha Vajiralongkorn and to Prayuth, who rejects accusations of engineering an election last year to keep power.
The demonstrations have been largely led by youths and students in contrast with a decade of street violence between supporters of Thaksin and conservative royalists before Prayuth seized power.
Protests have only gained momentum since the government announced a ban last Thursday and arrested dozens of protesters, including many of the main leaders.
A lawyer for two of them, Parit “Penguin” Chiwarak and Panusaya “Rung” Sithijirawattanakul, said they would be arrested again on Tuesday as soon as they had been freed on bail granted by a court over earlier charges related to the protests.
Prime Minister Prayuth has said he will not quit in the face of the protests.
His cabinet agreed on Tuesday to hold an emergency session of parliament next week about the crisis. Prayuth’s supporters hold a majority in the parliament, whose upper house was named entirely by his former junta.