Kerning Cultures’ new podcast tells ‘forgotten tales’ from around the region

Short Url
Updated 11 August 2022

Kerning Cultures’ new podcast tells ‘forgotten tales’ from around the region

  • Arabic-language show ‘Masafat’ aims to bridge ‘gap in media coverage,’ host says

DUBAI: Kerning Cultures Network has released a new show “Masafat” that aims to tell overlooked and forgotten stories spanning the Middle East region — from Jerusalem and Palestine to Egypt and Morocco.

Inspired by the network’s first English show “Kerning Cultures,” “Masafat” was launched because “we believe it’s important to have the same narrative style podcast in Arabic, telling stories in our native language — especially stories that are often overlooked or even forgotten,” Heba Afify, managing editor for Arabic content, told Arab News.

The show’s 13 episodes explore various topics, such as women in mahraganat (a popular form of street music in Egypt), Al-Quds Radio and how it contributed to the cultural and art scene in Palestine, block painting in Syria and reclaiming public spaces in Lebanon.

Afify, who also hosts the show, said: “There’s a gap in the media coverage when it comes to representation of what life looks like in our region, away from the politics and the sensational takes that often constitute the majority of media attention the region receives.”

She said the company was keen on “producing every episode with the perspective and knowledge of a local producer who knows the place and topic inside and out. So besides our diverse team, we collaborated with freelance producers from the countries that we cover in each episode.”

Although podcasts are a relatively new medium, they have grown in popularity with 67 percent of listeners in Saudi Arabia tuning in at least once a week, according to a 2021 report by Rising Giants Network.

“‘Masafat’ is built on the understanding that podcasts as a medium offer a safe space for stories that often don’t get featured or picked up by mainstream media,” said the network’s marketing director, Bella Ibrahim.

“Podcasts especially resonate with younger listeners that don’t feel seen or represented in mainstream media,” she added, with more than half of podcast listeners aged under 22, according to Mohtwize’s latest report.

The goal of “Masafat” is not only to tell overlooked stories but also to shine a light on the true nature of the region by exploring the “lost pieces of our history, the complex realities behind flashy headlines, inspirational journeys and the multifaceted unique realities of living in each corner of this region,” Afify said.

“Such nuanced coverage of our region grounded in deep knowledge and experience and an authentic and sympathetic approach is very much lacking and is crucial in correcting misrepresentation and giving our stories a place to be told.”


Saudi advertising agency wins big at Cresta Awards 

Updated 07 October 2022

Saudi advertising agency wins big at Cresta Awards 

  • Leo Burnett Riyadh picks up 10 prizes for its work for client Ikea
  • Middle East region collects 36 awards at event to celebrate creativity in advertising and marketing

DUBAI: Leo Burnett Riyadh was the big winner at this year’s Cresta Awards ceremony, an annual event held to recognize creativity in advertising and marketing.

The agency collected five silver and five bronze awards in various categories — including Print Craft, Print and Out-of-Home, and The Media Magic Award — for its campaigns for client Ikea.

The Middle East region as a whole won 36 awards in the competition, which saw entries from more than 70 countries.

A total of 347 entries were shortlisted, of which 58 were from the Middle East.

The UAE was also a big winner thanks to its push toward digitization and innovation.

The UAE Government Media Office picked up two silver and seven bronze awards for its three campaigns: “The Donation Plate,” which promotes the “100 Million Meals” scheme, “The Warm Winter Livestream” tourism campaign and “The Visitor from the Future” for the Dubai Museum of the Future.

Advertising agency Saatchi and Saatchi MEA won one gold, one silver and four bronze awards for its “Empty Plates” campaign for the UAE Government Media Office.

Horizon FCB Dubai picked up four gold, two silver and two bronze awards for its “Breakchains with Blockchain” campaign for the Children of Female Prisoners’ Association.

In Egypt, thousands of women are sent to prison every year for being unable to repay loans often worth only a few hundred dollars.

Working with global artists, Horizon FCB and the association created non-fungible tokens, each designed to tell the story of a woman sent to prison and priced at the amount it would cost to free her.

Among the other winners were Impact BBDO Dubai, which picked up a Grand Prix in the Print and OOH category and a gold award in the Ambient and Experiential category for its “The Elections Edition” campaign for Lebanese newspaper An-Nahar.

The Film House Doha won a bronze award in the Brand Content category for its “Unparalleled” campaign.
 


Prince Harry launches legal action against UK media group

Updated 06 October 2022

Prince Harry launches legal action against UK media group

  • ANL, also the publisher of The Mail On Sunday and MailOnline, said on Thursday it "utterly and unambiguously" rejected the allegations
  • There have been a number of damages claims over unlawful activity at newspapers in the wake of Britain's phone-hacking scandal

LONDON: Britain’s Prince Harry and singer Elton John are among six public figures suing the publisher of the Daily Mail over alleged unlawful information-gathering at its titles.
The others taking part in the legal action are actresses Liz Hurley and Sadie Frost, John’s husband David Furnish and Doreen Lawrence, the mother of murder victim Stephen Lawrence, the domestic PA news agency said in a report.
The six had “become aware of compelling and highly distressing evidence that they have been the victims of abhorrent criminal activity and gross breaches of privacy” by Associated Newspapers Limited (ANL), a statement by law firm Hamlins acting for the group said.
ANL, also the publisher of The Mail On Sunday and MailOnline, said on Thursday it “utterly and unambiguously” rejected the allegations.
Lawrence, whose son was killed in a racially-motivated attack in south London in 1993, had also lodged a claim against Rupert Murdoch-owned News Group Newspapers, publisher of various titles including The Sun and the now-defunct News Of The World.
The details of that claim are not known, but it is understood also to relate to misuse of private information.
The statement about the legal action against ANL released by Hamlins claimed that the unlawful acts alleged to have taken place included the hiring of private investigators to secretly place listening devices inside cars and homes and the recording of private phone conversations.
It also alleged that payments were made to police “with corrupt links to private investigators” for sensitive information, that medical information was “obtained by deception” and that bank accounts and financial information was accessed “through illicit means and manipulation.”
Hamlins is representing Harry and Frost, while the other claimants are represented by law firm Gunnercooke.
There have been a number of damages claims over unlawful activity at newspapers in the wake of Britain’s phone-hacking scandal.
That resulted in the closure of the Murdoch-owned News of the World.
While most of those claims have now been settled, this is the first claim to be brought against ANL.
News Group Newspapers (NGN) settled claims relating to the News Of The World, while never admitting any liability over claims made in relation to The Sun.
Mirror Group Newspapers (MGN) has settled claims relating to its titles, including The People and The Sunday Mirror.
Both publishers are currently facing further claims, and have recently made attempts to bring the long-running litigation to an end.
A spokesman for Associated Newspapers said it “utterly and unambiguously” refuted “these preposterous smears which appear to be nothing more than a pre-planned and orchestrated attempt to drag the Mail titles into the phone hacking scandal concerning articles up to 30 years old.
“These unsubstantiated and highly defamatory claims, based on no credible evidence, appear to be simply a fishing expedition by claimants and their lawyers, some of whom have already pursued cases elsewhere.”


Google’s Russian subsidiary files lawsuit against state bailiffs

Updated 06 October 2022

Google’s Russian subsidiary files lawsuit against state bailiffs

  • Company's subsidiary filed for bankruptcy in June following the seizure of its bank account by authorities

MOSCOW: Google’s Russian subsidiary has filed a lawsuit against Russian state bailiffs, court documents show, in a year that has seen the unit file for bankruptcy in Russia and have more than 7.7 billion roubles ($127 million) in funds seized.
Alphabet Inc.’s Google declined to comment.
In May, Russian bailiffs seized funds from Google that it had been ordered to pay late last year. A month earlier, Tsargrad, a Russian Orthodox television channel blocked by YouTube, said bailiffs had seized 1 billion roubles from Google.
Google’s subsidiary filed for bankruptcy in June after saying that authorities had seized its bank account, making it impossible to pay staff and vendors.
Court documents published on Oct. 4 showed the Moscow Arbitration Court had accepted an application from Google LLC dated Sept. 30 and would consider the case.
The court listed the Moscow department of Russia’s Federal Bailiffs Service and one of its senior officials as the defendants.
Russia’s Federal Bailiffs Service did not immediately respond to a request for comment.
The RIA news agency reported in August that the same Moscow court had rejected Google’s demand that the 1 billion roubles seized in the Tsargrad case be returned, with the TV channel still unable to access all Google services.
Tsargrad TV is owned by businessman Konstantin Malofeev, who was sanctioned by the United States and European Union in 2014 over accusations that he funded pro-Moscow separatists fighting in Ukraine, something he denies. Russia considers such Western sanctions illegal.
Tsargrad TV had no immediate comment.


Musk, Twitter could reach deal to end court battle, close buyout soon

Updated 06 October 2022

Musk, Twitter could reach deal to end court battle, close buyout soon

  • Billionaire, after a surprising U-turn on Monday, pledged to finish his proposed $44 billion takeover of Twitter

WILMINGTON: Elon Musk and Twitter Inc. may reach an agreement to end their litigation in coming days, clearing the way for the world’s richest person to close his $44 billion deal for the social media firm, a source familiar with the matter told Reuters.
Musk, who is also chief executive officer of electric car maker Tesla Inc, proposed to Twitter late on Monday he would change course and abide by his April agreement to buy the company for $54.20 per share, if Twitter dropped its litigation against him.
In their effort to end the litigation, the two sides agreed to postpone the billionaire’s deposition in court scheduled for Thursday, the source said on Wednesday, but negotiations are continuing with a full resolution expected to take more time.
However, Twitter’s legal team was yet to accept any agreement and Chancellor Kathaleen McCormick, the judge on Delaware’s Court of Chancery, earlier in the day said she was preparing for the looming trial.
“The parties have not filed a stipulation to stay this action, nor has any party moved for a stay. I, therefore, continue to press on toward our trial set to begin on Oct. 17, 2022,” McCormick wrote in a Wednesday court filing.
Musk’s proposal on Monday included a condition that the deal closing was pending the receipt of debt financing. The potential agreement would likely remove that condition, said the source, who requested anonymity as the discussions are confidential.
Twitter’s legal team and lawyers for Musk updated the judge on Tuesday with their attempts to overcome mutual distrust and find a process for closing the deal.
Two firms that were interested in partly financing the deal, Apollo Global Management Inc. and Sixth Street Partners, had ended talks to provide up to a combined $1 billion, two sources told Reuters.
An attorney representing a proposed class action against Musk on behalf of Twitter shareholders said in a letter to McCormick that Musk should be required to make a “substantial deposit” in case he again reneges on his commitment to close. He should also be liable for interest delaying the closing of the deal, said the letter from attorney Michael Hanrahan.
Representatives of Musk and Twitter held several unsuccessful talks in recent weeks about a possible price cut to his $44 billion deal to buy the social media platform before he reversed course on Monday, the New York Times reported on Wednesday.
Musk initially sought a discount of as much as 30 percent, according to the report, which was later narrowed to about 10 percent and ultimately rejected by Twitter.
A DISTRACTION
It is not clear what led the Musk legal team to offer to settle, but his scheduled deposition on Thursday in Austin, Texas, was expected to include some tough questioning, which could have given Twitter leverage in talks to close the deal.
Shares of Twitter closed 1.3 percent lower at $51.30 on Wednesday. The stock on Tuesday hit its highest level since Musk and Twitter agreed in April that he would buy the company for $54.20 per share.
Tesla stock ended down 3.5 percent on Wednesday as investors worry that Musk may have to sell more shares in the electric carmaker to fund the Twitter deal and that Twitter could be a distraction for the entrepreneur.
Musk sold $15.4 billion worth of Tesla stock this year, but analysts said he may have to raise an additional $2 billion to $3 billion provided that the rest of his financing remains unchanged.
Musk said in July he was walking away from the takeover agreement because he discovered Twitter had allegedly misled him about the amount of fake accounts, among other claims.
Part of Musk’s case was based on allegations by Twitter whistleblower Peiter “Mudge” Zatko that became public in August, and Musk’s legal team on Wednesday rejected the idea that they had inappropriate talks with Zatko or spoken with him before his concerns became public.
Twitter’s legal team has wanted to investigate if Alex Spiro, a lawyer from legal firm Quinn Emanuel, who has led the case for Musk, communicated with the whistleblower as early as May.
Twitter lawyers were suspicious that Zatko sent an anonymous May 6 email to Spiro. The sender claimed to be a former Twitter employee, offered information about the company and suggested communicating by alternate means.
Spiro said in a filing with the court on Wednesday he never read the email until Twitter brought it to his attention and it appeared to be someone seeking a job. Spiro also said he was unaware of the existence of Zatko’s allegations before they became public on Aug. 23.


Myanmar court hands Japanese journalist 10-year prison term

Updated 06 October 2022

Myanmar court hands Japanese journalist 10-year prison term

  • Toru Kubota was arrested after filming an anti-government protest in July
  • Incitement is a catch-all political law covering activities deemed to cause unrest

BANGKOK: A court in military-ruled Myanmar has handed a 10-year prison sentence to a Japanese journalist who was arrested after filming an anti-government protest in July, a Japanese diplomat said Thursday.
Tetsuo Kitada, deputy chief of mission of the Japanese Embassy, said Toru Kubota was sentenced Wednesday to seven years for violating the electronic transactions law and three years for incitement, which would be served concurrently.
The electronic transactions law covers offenses that involve spreading false or provocative information. Incitement is a catch-all political law covering activities deemed to cause unrest.
Kubota was arrested on July 30 by plainclothes police in Yangon, the country’s largest city, after taking photos and videos of a flash protest against Myanmar’s 2021 takeover by the military.