Palestinians: Israel deliberately killed Al Jazeera reporter

Family and friends of Al Jazeera reporter Shireen Abu Akleh attend a candle vigil outside the Church of the Nativity in Bethlehem. (File/AFP)
Short Url
Updated 26 May 2022

Palestinians: Israel deliberately killed Al Jazeera reporter

  • The findings echoed the results of a preliminary investigation announced nearly two weeks ago and were widely expected
  • Witnesses and Palestinian officials have said she was hit by Israeli fire

RAMALLAH, West Bank: The Palestinian Authority on Thursday announced the results of its investigation into the shooting death of Al Jazeera journalist Shireen Abu Akleh, saying it had proven she was deliberately killed by Israeli forces as she tried to flee.
The findings echoed the results of a preliminary investigation announced nearly two weeks ago and were widely expected. Israel is likely to reject the report as biased and unfounded.
Abu Akleh, a veteran Palestinian-American reporter for Al Jazeera’s Arabic service, was shot in the head on May 11 during an Israeli military raid in the city of Jenin in the occupied West Bank.
Witnesses and Palestinian officials have said she was hit by Israeli fire. Israel says she was shot during a battle between Israeli soldiers and Palestinian militants. It says that only a ballistic analysis of the bullet — which is held by the Palestinian Authority — and the soldiers’ guns can determine who fired the fatal shot.
Announcing the results of his probe at a news conference in the West Bank city of Ramallah,, Palestinian Attorney General Akram Al Khateeb said he had determined there were no militants in the immediate area where Abu Akleh was located.
“The only shooting was by the occupation forces, with the aim of killing,” he said.
Abu Akleh was in a group of journalists wearing helmets and protective vests marked “press.” He said the army saw the journalists and knew they were journalists.
He accused Israel of shooting her “directly and deliberately” as she tried to escape. He also repeated the Palestinian position that the bullet will not be handed over to the Israelis for study. He said they decided not even to show images of the bullet “to deprive them of a new lie.”
Al Khateeb said his investigation was based on interviews with witnesses, an inspection of the scene and a forensic medical report.
There was no immediate response from Israel.
Israel denies targeting journalists and has offered two possible scenarios, saying she was either shot by Palestinian militants who were firing recklessly at an Israeli army convoy or that she was hit by Israeli gunfire aimed at a nearby militant. The military has identified the rifle that may have been used in that scenario, but says it needs to test the bullet to make any final determination.
An AP reconstruction of events has lent support to eyewitnesses who say she was shot by Israeli troops. But the reconstruction said it was impossible to reach a conclusive finding without further forensic analysis.
Palestinian witnesses say there were no militants or clashes anywhere near her. The only known militants in the area were on the other side of the convoy, some 300 meters (yards) from her position. They did not have a direct line of sight, unlike the convoy itself, which was some 200 (meters) away on a long straight road.
Israel has publicly called for a joint investigation with the PA, with US participation, and has asked the PA to hand over the bullet for testing. But the State Department said Wednesday that it had received no formal request for assistance from either side two weeks after her death.
The PA has refused to hand over the bullet to Israel or cooperate with it in any way, saying Israel cannot be trusted to investigate its own conduct. Rights groups say Israel has a poor record of investigating when security forces shoot Palestinians, with cases often languishing for months or years before being quietly closed.
The PA administers parts of the Israeli-occupied West Bank. Hussein Al Sheikh, a top Palestinian official, said Thursday’s report would be shared with the US administration. Copies will also be delivered to her family and to Al Jazeera, he said.
The Palestinians say they will share their results with international parties, including the International Criminal Court, which launched an investigation into possible Israeli war crimes last year. Israel has rejected that probe as being biased against it and is not cooperating with it.
The severe distrust means the Israeli and Palestinian investigations into Abu Akleh’s death are unfolding separately, with neither likely to accept any conclusions reached by the other.
Each side is in sole possession of potentially crucial evidence. Ballistic analysis could match the bullet to a specific firearm based on a microscopic signature, but only if investigators have access to both. Lt. Col. Amnon Shefler, a military spokesman, told the AP the military has additional footage from that day, but declined to say what it shows or when it would be released, citing the ongoing investigation.
Palestinians are still mourning Abu Akleh, a widely known and respected on-air correspondent who rose to fame two decades ago, during the second Palestinian intifada, or uprising, against Israeli rule. The 51-year-old documented the harsh realities of life under Israeli military rule — now well into its sixth decade with no end in sight — for viewers across the Arab world.
Jenin has long been a bastion of Palestinian militants, and several recent attacks inside Israel have been carried out by young men from in and around the town. Israel has continued to carry out near-daily raids in Jenin since Abu Akleh’s death, which it says are aimed at preventing more.
Israel captured the West Bank in the 1967 war and has built settlements where nearly 500,000 Israelis live alongside nearly 3 million Palestinians. The Palestinians want the territory to form the main part of their future state, but peace talks broke down more than a decade ago, and Israel’s dominant right-wing parties are opposed to Palestinian statehood.
The PA itself is seen by many Palestinians as a corrupt and authoritarian body that aids the occupation by coordinating with Israel on security matters. Any cooperation with Israel on the Abu Akleh investigation would likely spark a popular backlash among Palestinians, who view her as a martyr to both journalism and their national cause.

Related


Anghami expands into live events with acquisition of Spotlight

Updated 04 July 2022

Anghami expands into live events with acquisition of Spotlight

  • Platform aims to bridge the gap between online and offline channels

DUBAI: Music streaming platform Anghami has announced the acquisition of Spotlight Events, a company serving the Middle East.

Spotlight Events will become Anghami’s live event and concert arm. Its scope will include offline activities to expand Anghami's footprint in the music and entertainment ecosystem while also bridging the online and offline worlds.

The events arm will provide a stage for artists to perform and reach their audiences offline through live events and concerts, while the Anghami platform will provide access to exclusive concerts through its live video streaming capabilities and create immersive experiences through augmented reality and virtual reality.

The company envisions the acquisition as providing more opportunities for brands to collaborate with artists, and an enhanced experience for listeners including access to private concerts, VIP lounges, meet and greets, and backstage access.

“Our vision is to expand from music streaming to a fully integrated entertainment platform that meets our goal of building our own unique category that no other provider can compete with,” said Eddy Maroun, co-founder and CEO of Anghami.

Last year, Anghami partnered with hospitality company Addmind to launch the entertainment venue Anghami Lab in Dubai followed by Riyadh and other major cities.

“Spotlight and Anghami Lab are among a number of initiatives we plan to develop as new business extensions to accelerate our growth and improve our margins while widening the gap with our competitors,” added Maroun.

Spotlight Events has recently confirmed its program of upcoming concerts and events in Dubai, Abu Dhabi, Paris, Cairo, and Riyadh, including Beat the Heat, a seven-concert festival organized in collaboration with Dubai’s Department of Tourism and Commerce Marketing.

It also has six concerts planned in Abu Dhabi for the rest of the year and a live concert by Arab superstar Wael Kfoury in Paris.

Spotlight will be responsible for executing all Anghami events, including Amr Diab Live.

“Anghami is the largest music platform in the MENA region with an incredible number of users and a unique network of partnerships that, once connected to Spotlight, will open doors to amazing opportunities,” said Maher Khawkhaji, founder and CEO of Spotlight. “Our offline expertise, complemented by Anghami’s reach, data, and technical capabilities, is the perfect recipe for success.”

Related


India stops Kashmiri photojournalist from flying to Paris

Updated 02 July 2022

India stops Kashmiri photojournalist from flying to Paris

  • "Despite procuring a French visa, I was stopped at the immigration desk at Delhi airport,” Sanna Irshad Mattoo said
  • She was among the 2022 Pulitzer Prize winners in the Feature Photography category

NEW DELHI: A Pulitzer Prize-winning Kashmiri photojournalist said on Saturday that she was stopped by Indian immigration authorities from flying to Paris without giving any reason.
In a tweet, Sanna Irshad Mattoo said she was scheduled to travel from New Delhi to Paris for a book launch and photography exhibition as one of 10 winners of the Serendipity Arles Grant 2020.
“Despite procuring a French visa, I was stopped at the immigration desk at Delhi airport,” she said.
She said she was not given any reason but was told by immigration officials that she would not be able to travel internationally.
There was no immediate comment by Indian authorities.
Mattoo was among the 2022 Pulitzer Prize winners in the Feature Photography category for the coverage of the COVID-19 crisis in India as part of a Reuters team.
She has been working as a freelance photojournalist since 2018 depicting life in Indian-controlled Kashmir, where insurgents have been fighting for Kashmir’s independence or its merger with neighboring Pakistan.
Journalists have long braved threats in the restive region as the government seeks to control the press more effectively to censure independent reporting. Their situation has grown worse since India revoked the region’s semi-autonomy in 2019.

Related


Turkey blocks access to Deutsche Welle and Voice of America

Updated 01 July 2022

Turkey blocks access to Deutsche Welle and Voice of America

  • An Ankara court ruled to restrict access to their websites late Thursday
  • Deutsche Welle said it did not comply with the licensing requirement because it “would have allowed the Turkish government to censor editorial content”

ISTANBUL: Turkey’s media watchdog has banned access to the Turkish services of US public service broadcaster Voice of America and German broadcaster Deutsche Welle, prompting complaints of censorship.
The Supreme Board of Radio and Television enforced a February warning to the two companies which air Turkish-language television content online to apply for a broadcast license or be blocked. An Ankara court ruled to restrict access to their websites late Thursday.
Neither website was available in Turkey on Friday. Deutsche Welle is German taxpayer-funded and Voice of America is funded by the US government through the US Agency for Global Media.
In a statement, Deutsche Welle said it did not comply with the licensing requirement because it “would have allowed the Turkish government to censor editorial content.”
Director general Peter Limbourg said this was explained in detail to the Turkish radio and TV board, abbreviated as RTUK.
“For example, media licensed in Turkey are required to delete online content that RTUK interprets as inappropriate. This is simply unacceptable for an independent broadcaster. DW will take legal action against the blocking that has now taken place,” Limbourg said.
The German government said it took note of the reports “with regret.”
“Our concern about the state of freedom of opinion and the press in Turkey continues,” government spokesman Steffen Hebestreit said, adding that Germany is in a “regular, critical exchange” with Turkey on the issue.
Asked whether the German government can intervene in this case, Hebestreit noted that Deutsche Welle has said it plans to take legal action “and we have to wait for that.”
RTUK dismissed any criticism in a statement on its website Friday, saying that “no one needs to have uncertainties on the freedom of expression or press, worry unnecessarily or incriminate our Supreme Board that is doing its duties based on legal grounds.”
The RTUK statement added that had the media organizations “acted in line with regulations,” there wouldn’t have been access bans. It also promised to request from the court that the restrictions be revoked if the websites launch companies in Turkey and get licensed.
But Ilhan Tasci, a RTUK member from Turkey’s main opposition Republican People’s Party, said he opposed the move to block the two foreign broadcasters. “Here is press freedom and advanced democracy,” he tweeted sarcastically.
The RTUK board is dominated by Turkish President Recep Tayyip Erdogan’s ruling party and its nationalist allies, and regularly fines critical broadcasters.
Thursday’s move is based on an August 2019 regulation that says the RTUK would give 72-hour advance notice to unlicensed online media regarding when they had to apply and pay three months of licensing fees. Failure to do so could result in legal action against a media organization’s executives and access restrictions.
In February, RTUK said it identified three websites without broadcast licenses, which also included the Turkish services of Euronews. But Euronews said it argued that it did not broadcast live in Turkish or air visual bulletins and was therefore exempt from the licensing requirements.
The Journalists’ Union of Turkey called the decision censorship. “Give up on trying to ban everything you don’t like, this society wants freedom,” it tweeted.
Voice of America noted in February that while licensing for TV and radio broadcasts is a norm because broadcast airwaves are finite resources, the Internet does not have limited bandwidth. “The only possible purpose of a licensing requirement for Internet distribution is enabling censorship,” VOA said in a statement then.
State Department spokesman Ned Price tweeted when the licensing regulation emerged in February that the US was concerned with RTUK’s “decision to expand government control over free press outlets.”
In response, Turkish Foreign Ministry spokesman Tanju Bilgic noted that the US required Turkey’s state English-language broadcaster, TRT World, to register as a foreign agent under a law intended for lobbyists and public relations firms working for foreign governments. TRT said it was newsgathering and reporting like any other international media but had to register as a foreign agent in 2020.
“TRT abides by relevant regulations for its activities in the US Is that censorship? We expect the same from @VoATurkish and others,” Bilgic tweeted.
Turkey was rated “Not Free” for 2021 on the Freedom of the Net index by Freedom House. Hundreds of thousands of domains and web addresses have been blocked.
Reporters Without Borders ranked Turkey at 149 out of 180 countries in its World Press Freedom Index, saying “all possible means are used to undermine critics,” including stripping journalists of press cards, online censorship, lawsuits and arrests.


Amazon to allow Prime users to unsubscribe in two clicks after EU complaints

Updated 01 July 2022

Amazon to allow Prime users to unsubscribe in two clicks after EU complaints

BRUSSELS: US online retail giant Amazon has made it easier for users to cancel their subscriptions to its fast shipping club Prime with just two clicks, following complaints from consumer groups, the European Commission said on Friday.
European Consumer Organization (BEUC), the Norwegian Consumer Council and the Transatlantic Consumer Dialogue took their grievances to the EU executive in April last year.
They said users had to go through numerous hurdles such as complicated navigation menus, skewed wording and confusing choices, to unsubscribe from Amazon Prime.
The company will now allow users to unsubscribe from Amazon Prime with two clicks via a prominent and clear ‘cancel button’, the Commission said.
The changes will apply to all EU websites and for desktop devices, mobiles and tablets with immediate effect.
“Consumers must be able to exercise their rights without any pressure from platforms. One thing is clear: manipulative design or ‘dark patterns’ must be banned,” Justice Commissioner Didier Reynders said in a statement.

Related


Media watchdog sounds alarm over Burkina journalist

Updated 01 July 2022

Media watchdog sounds alarm over Burkina journalist

  • Media watchdog calls on authorities in Burkina Faso to act after one of the country’s most prominent journalists received death threats
  • Thousands of people have been killed and nearly two million displaced in the past seven years

OUAGADOUGOU: The Committee to Protect Journalists (CPJ) has called on authorities in Burkina Faso to act after one of the country’s most prominent journalists received death threats.
Ahmed Newton Barry, a former TV president and ex-editor of L’Evenement newspaper who now works as a current affairs commentator, was targeted in an audio clip circulating among WhatsApp groups, the watchdog said late Thursday.
The speaker in the clip identifies Barry by name, describes him as a “terrorist” and says a hundred people would assault his home.
“We are going to set fire to it and then destroy everything and collect the rubble that is piled up and leave the ground vacant,” the clip says, according to the CPJ.
Barry told the CPJ the threat may be related to comments he made on a TV program in which he described the Malian government as working with Russian mercenaries.
Angela Quintal, CPJ’s Africa program coordinator in Johannesburg, urged the authorities to carry out a thorough investigation and ensure Barry’s safety.
“The security of journalists in Burkina Faso is tenuous enough without their having to worry about a mob being provoked to attack their homes,” she said.
Local press associations have also condemned the threats and urged the country’s junta-dominated authorities to investigate.
One of the world’s poorest countries, Burkina Faso is in the grip of a nearly seven-year-old crisis sparked by jihadist raiders crossing from neighboring Mali.
Thousands of people have been killed and nearly two million displaced.