KSA hits back at Qatar tennis ‘smear campaign’

1 / 2
A beautQ gadget is shown in this image shared on social media. (Twitter photo)
2 / 2
Saudi Arabia’s Ministry of Media announced it has become aware of inaccurate and irresponsible accusations made by the Wimbledon Championships regarding piracy when broadcasting beoutQ.
Updated 08 July 2018
0

KSA hits back at Qatar tennis ‘smear campaign’

  • Wimbledon should have checked first instead of parotting allegations emanating from Al Jazeera Media Network and its subsidiary beIN Sports,” which are biased, says Saudi Media Ministry.
  • Given Al-Jazeera’s known role in supporting terrorism and its inability to provide any media content in KSA, the ministry urged sports associations to end their ties with beIN Sports and other Al-Jazeera entities.

JEDDAH: Qatar was accused on Saturday of using world tennis authorities to pursue a smear campaign against Saudi Arabia. 

Riyadh denied allegations that a television channel illegally showing Wimbledon tennis matches is based in the Kingdom. 

A statement issued on the Wimbledon website called for the immediate closure of beoutQ for broadcasting tennis without the right to do so.

“Wimbledon’s press release baselessly claims that beoutQ is based in Saudi Arabia and suggests that Saudi Arabia is somehow complicit in beoutQ’s broadcasts,” Saudi Arabia’s Ministry of Media said.

It said Saudi Arabia had “relentlessly” combated beoutQ’s activities in the Kingdom, and restated its commitment to protecting intellectual property rights. “Wimbledon’s allegations parrot those emanating from Al Jazeera Media Network and its subsidiary beIN Sports,” the ministry said. “Suggesting that Saudi Arabia is in any way complicit in beoutQ’s operation both offends the Saudi people and is a malicious lie. 

“Wimbledon and the various tennis associations know or should know that beginning in June 2017, the Saudi government banned all broadcasts by Al Jazeera and its affiliates because Al Jazeera is a media platform for terrorists to propagate their violent messages and to promote instability in the region.

“It used beIN Sports’s World Cup broadcasts to defame Saudi Arabia, the Saudi football federation, and national team. For these reasons Al Jazeera, beIN Sports and their affiliates will never again broadcast in Saudi Arabia.

“Given Al Jazeera’s known role in supporting terrorism and its inability to provide any media content in Saudi territory, the ministry urges Wimbledon and the tennis associations to end their relationships with beIN Sports and other Al Jazeera entities.”

The statement said "the government of Saudi Arabia is and will remain devoted to protecting IP rights within the country.” 

It noted that the Saudi Ministry of Commerce has seized thousands of set-top boxes that would otherwise be used to violate intellectual property (IP) in the country.

"While Al-Jazeera has repeatedly accused Arabsat (a quasi-governmental entity of the Arab League in Riyadh, established by 22 of its member states) of facilitating beoutQ’s transmissions, however, to date, Al-Jazeera has not provided any credible evidence that it has done so. To the contrary, Al-Jazeera has repeatedly pointed to the “unparalleled sophistication” with which beoutQ has easily overcome Al-Jazeera’s and beIN Sports’ state-of-the-art anti-piracy technology. Therefore, Wimbledon’s suggestion that Arabsat is facilitating or otherwise turning a blind eye to beoutQ’s operations is simply more Al-Jazeera propaganda," it said.

“We are disappointed that representatives of credible tennis associations are being used in the Wimbledon press release as mouthpieces by Al-Jazeera,” the statement added.

Al-Jazeera’s response to the ban has been to escalate a political campaign against Saudi Arabia. It has used beIN Sports’ 2018 FIFA World Cup broadcasts to defame the Kingdom, the Saudi Arabian football federation, and national team. 

Given Al-Jazeera’s known role in supporting terrorism and its inability to provide any media content in Saudi Arabian territory, the ministry urged Wimbledon and the tennis associations to end their relationships with beIN Sports and other Al-Jazeera entities.


Arab News at 44: Online Pakistan edition has formed its own regional identity

Updated 20 April 2019
0

Arab News at 44: Online Pakistan edition has formed its own regional identity

  • Arab News expanded its footprint entering Pakistan in mid 2017
  • Its Pakistan Edition was founded on February 2018 and has been a major success

ISLAMABAD: Arab News’ online Pakistan edition, which launched on Feb. 8, 2018, has established itself as a credible extension of the Riyadh-based newspaper, which today marks its 44th anniversary.
Arab News entered Pakistan as part of the newspaper’s ongoing global and digital expansion, and to tap news from other parts of Asia, hiring skilled journalists and freelance contributors.
An exclusive interview in October 2018 with Shahid Khaqan Abbasi, who was newly elected as prime minister at the time, catapulted Arab News in Pakistan.
Realizing the news potential in the country, Arab News capitalized on its success and set up a bureau, but not before landing more special reports that grabbed the local media’s attention and attracted a larger readership.
The website www.arabnews.pk became the parent organization’s first in a series of country-specific online editions that the newspaper is planning to launch, and is part of its “more digital, more global” strategy.
Former Minister of Information and Broadcasting Fawad Chaudhry, who on Thursday was appointed minister for science and technology, officially inaugurated the newspaper’s Pakistan bureau earlier this year.
Led by award-winning veteran journalist Baker Atyani, and under the guidance of Arab News Editor-in-Chief Faisal J. Abbas, the team at the Pakistan edition has worked diligently to penetrate the country’s vibrant news market.
As such, followership of the newspaper’s Pakistan social media account has quickly ballooned.
Its online coverage of the first visit of Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman to Pakistan in February was widely praised.
Arab News published special reports and features on the deep-rooted and diversifying ties between Pakistan and Saudi Arabia.
Also a major hit was Abbas’s exclusive, lengthy sit-down with President Dr. Arif Alvi during the crown prince’s visit.
Another exclusive that garnered a serious online buzz was on Egyptian billionaire Naguib Sawiris offering to build 100,000 housing units in Pakistan.
The Pakistan edition has kept a special focus on business and finance, and has spoken with movers and shakers, including those in the corridors of power.
In August 2018, it exposed the ruling party’s hit single “Rok Sako To Rok Lo Tabdeeli Aayi Re,” produced for the last general election, as being suspiciously similar to a remixed version of the Indian religious song “Bankya Maa Re Nach. The report was instantly picked up by Pakistani media.
Days before the election, Atyani conducted a one-on-one exclusive with Prime Minister Imran Khan.
Arab News’ Pakistan edition is part of the regional publishing giant Saudi Research and Marketing Group (SRMG). With the edition’s success, the SRMG is looking to replicate the model across Asia.