Facebook paying fine to settle US suit on discrimination

Critics of the practice contend that the foreign nationals will work for lower wages than US citizens. (File/AFP)
Short Url
Updated 20 October 2021

Facebook paying fine to settle US suit on discrimination

  • Facebook is paying a hefty fine to resolve allegations that it discriminated against US workers in favor of foreigners with special visas to fill high-paying jobs
  • Facebook sponsored the visa holders for “green cards” authorizing them to work permanently.

WASHINGTON: Facebook is paying a $4.75 million fine and up to $9.5 million to eligible victims to resolve the Justice Department’s allegations that it discriminated against US workers in favor of foreigners with special visas to fill high-paying jobs.
Facebook also agreed in the settlement announced Tuesday to train its employees in anti-discrimination rules and to conduct more widespread advertising and recruitment for job opportunities in its permanent labor certification program, which allows an employer to hire a foreign worker to work permanently.
The department’s civil rights division said the social network giant “routinely refused” to recruit, consider or hire US workers, a group that includes US citizens and nationals, people granted asylum, refugees and lawful permanent residents, for positions it had reserved for temporary visa holders.
Facebook sponsored the visa holders for “green cards” authorizing them to work permanently. The so-called H-1B visas are a staple of Silicon Valley, widely used by software programmers and other employees of major US technology companies.
Critics of the practice contend that the foreign nationals will work for lower wages than US citizens. The tech companies maintain that’s not the case, that they turn to foreign nationals because they have trouble finding qualified programmers and other engineers who are US citizens.
“In principle, Facebook is doing a good thing by applying for green cards for its workers, but it has also learned how to game the system to avoid hiring US tech workers,” said Daniel Costa, director of immigration law and policy research at the liberal-leaning Economic Policy Institute. “Facebook started lobbying to change the system more to its liking starting back in 2013 when the comprehensive immigration bill that passed the Senate was being negotiated.”
The settlement terms announced Tuesday are the largest civil penalty and back-pay award ever recovered by the civil rights division in the 35-year history of enforcing anti-discrimination rules under the Immigration and Nationality Act, officials said. The back pay would be awarded to people deemed to have been unfairly denied employment.
The government said Facebook intentionally created a hiring system in which it denied qualified US workers a fair opportunity to learn about and apply for jobs that it instead sought to channel to temporary visa holders.
“Facebook is not above the law and must comply with our nation’s federal civil rights laws, which prohibit discriminatory recruitment and hiring practices,” Assistant Attorney General Kristen Clarke told reporters in a telephone conference. “Companies cannot set aside certain positions for temporary visa holders because of their citizenship or immigration status.”
Facebook also agreed in a separate settlement with the Labor Department to expand its recruitment for US workers and to be subject to ongoing audits to ensure compliance.
The company based in Menlo Park, California, said it believes it met the government’s standards in its practices. It said it agreed to the settlements to end the litigation and move ahead with its permanent labor certification program — which it called an important part of its “overall immigration program.”
“These resolutions will enable us to continue our focus on hiring the best builders from both the US and around the world, and supporting our internal community of highly skilled visa holders who are seeking permanent residence,” Facebook said in a statement.
Facebook says it ended the April-June quarter this year with over 63,400 full-time employees globally and has 3,000 current job openings.
The lawsuit was filed against Facebook last December by the Justice Department under the Trump administration. The alleged violations are said to have occurred from at least Jan. 1, 2018 to at least Sept. 18, 2019.
A $4.75 million fine and $9.5 million in back pay are a trifle for a company valued at $1 trillion with revenue of nearly $86 billion last year. But the announcement comes at a time of intense public discomfort and scrutiny for Facebook.
Public allegations and testimony to Congress from a former Facebook data scientist that the company disregarded internal research showing harm to children have raised a public outcry and calls for stricter government oversight of the company. The former employee, Frances Haugen, accused Facebook of prioritizing profit over safety and being dishonest in its public fight against hate and misinformation.
The company is also awaiting a federal judge’s ruling in an epic antitrust suit filed against it by the Federal Trade Commission. Calls from critics and lawmakers of both parties to break up the behemoth company are intensifying.


Meta removes Iran-based fake accounts targeting Instagram users in Scotland

Updated 20 January 2022

Meta removes Iran-based fake accounts targeting Instagram users in Scotland

  • The network used fake accounts to pose as locals in England and Scotland
  • The accounts posted commentary about Scottish independence and organized their content around common hashtags promoting the cause

DUBAI: Facebook parent Meta Platforms removed a network of fake accounts that originated in Iran and targeted Instagram users in Scotland with content supporting Scottish independence, the company’s investigators said on Thursday.
The network used fake accounts to pose as locals in England and Scotland, posting photos and memes about current events and criticism of the United Kingdom’s government, Meta said.
The accounts posted commentary about Scottish independence and organized their content around common hashtags promoting the cause, though they at times misspelled them, the company said. The accounts also posted about football and UK cities, likely to make the fictitious personas seem more authentic.
The network used photos of media personalities and celebrities from the UK and Iran as well as profile pictures likely created through AI techniques, Meta said.
In a referendum on Scottish independence in 2014, Scots voted 55 percent-45 percent to remain in the United Kingdom, but both Brexit and the British government’s handling of the COVID-19 crisis have bolstered support for independence among Scots and demands for a second vote.
Meta said its investigation found links to individuals in Iraq, including people with a background in teaching English as a foreign language.
It said the operation had some connections with a small Iran-based network it previously removed in December 2020, which mostly targeted Arabic, French and English-speaking audiences using fake accounts, but did not provide further details on who might be behind the activity.
“We’ve seen a range of operations coming from Iran over the last few years,” said Ben Nimmo, Meta’s global threat intelligence lead for influence operations, in a press briefing. “It’s not a monolithic environment.”
The social media company said it had removed eight Facebook accounts and 126 Instagram accounts as part of this network in December for violating its rules against coordinated inauthentic behavior.


German journalist acquitted of terror charges in Turkey

Updated 18 January 2022

German journalist acquitted of terror charges in Turkey

  • Mesale Tolu was accused of engaging in terror propaganda and being a member of a banned left-wing group
  • Reporters Without Borders ranks Turkey at 153 out of 180 countries in its World Press Freedom Index of 2021

ISTANBUL: A Turkish court has acquitted German journalist Mesale Tolu after years on trial for terror-related charges.
“After 4 years, 8 months and 20 days: Acquitted of both charges!” Tolu tweeted after her acquittal. She was accused of engaging in terror propaganda and being a member of a banned left-wing group — the Marxist-Leninist Communist Party.
Tolu, 38, was placed in pre-trial detention for eight months in 2017. She was later released but was barred from leaving Turkey until August 2018. She lives in Germany.
Before her arrest, Tolu worked as a translator and journalist for the Turkish ETHA news agency.
German-Turkish relations were tense at the time of Tolu’s arrest, when eight other German or German-Turkish citizens were imprisoned. Berlin considered the arrests to be politically motivated.
Reporters Without Borders ranks Turkey at 153 out of 180 countries in its World Press Freedom Index of 2021. At least 34 media employees are currently behind bars, according to Turkey’s Journalists Union.


Russia demands Facebook unblock foreign ministry-linked page

Updated 17 January 2022

Russia demands Facebook unblock foreign ministry-linked page

  • Russia demanded that Facebook immediately lift all restrictions on the official page of Russian foreign ministry
  • The block was instigated on Friday for publishing “illegal content”
MOSCOW: Russia’s media regulator has demanded that Facebook “immediately” lift all restrictions on the official page of the country’s delegation for arms control talks in Vienna.
The Facebook page, which is affiliated to Russia’s foreign ministry, was taken down on Friday for publishing “illegal content,” according to delegation head Konstantin Gavrilov.
Media watchdog Roskomnadzor said Sunday evening that it has sent a letter to Meta, Facebook’s parent company, “with the demand to immediately lift all restrictions” from the Facebook page and “explain the reasons for introducing them.”
“Such actions of the administration of the Facebook social network violate the key principles of free distribution of information,” Roskomnadzor said.
The regulator added that it considers this an “act of censorship.”
The page was still unavailable on Monday morning.
Gavrilov told state news agency TASS on Sunday that the delegation uses the Facebook page to post statements from Russia’s leadership or the foreign ministry.
“This is a blatant act of censorship in the information space,” Gavrilov said in a statement on Twitter, requesting support from the Vienna-based Organization for Security and Cooperation in Europe.
In February 2021, the delegation’s account on Twitter had also been temporarily blocked, TASS reported.
Russia has repeatedly fined US tech giants, including Meta, for ignoring content moderation requests as the country ramps up its control of Internet platforms.
In December, Meta was slapped with its largest fine yet — the equivalent of $27 million — for repeatedly failing to delete illegal content.

Gaza TV studio produces Hamas response to Israeli hit shows

Updated 17 January 2022

Gaza TV studio produces Hamas response to Israeli hit shows

  • “We want to flip the equation, to show the Palestinian point of view," says Gaza director Mohammed Soraya

GAZA CITY: In a Gaza TV studio of the ruling Islamist armed movement Hamas, a set features Israeli flags, Hebrew documents and a portrait of Theodor Herzl, the father of modern Zionism.
The make-believe office of enemy state Israel’s security service is being used to shoot a “pro-resistance” television series on the Israeli-Palestinian conflict.
It is Hamas’s answer to Israeli hit shows such as the special forces drama “Fauda” that have gained millions of viewers on platforms such as Netflix, HBO and Apple TV+.
“Fauda,” which in Arabic means chaos, portrays a military unit led by commander Doron Kavillio that launches raids inside Palestinian territories.

A portrait of the founder of of modern political Zionism Theodor Hertzl hangs on the set as Palestinian actors and crew shoot a scene of "Qabdat al-Ahrar" in Gaza city on Jan. 10, 2022. (Photo by Mahmud Hams / AFP)

Admitting to having watched “Fauda,” though, is not a good idea in Gaza, the Palestinian coastal enclave blockaded by Israel, said local director Mohammed Soraya.
To watch any Israeli TV series means supporting the “normalization” of relations with the Jewish state, argued Soraya, who is directing Hamas’s own TV series on the conflict.
He charged that such shows “support the Zionist occupation” because their plots “criminalize the Palestinian people,” speaking with AFP in the Gaza City studio.
“We want to flip the equation, to show the Palestinian point of view, to broadcast a drama about the spirit of our resistance.”
Hamas is considered a terrorist organization by Israel, the United States and the European Union. The Islamist group controls the Gaza Strip, an impoverished territory of 2.3 million people.
It also runs the Al-Aqsa channel, and has been investing in series inspired by Hollywood, and by Turkish soap operas that are popular across the Middle East.
The series now in production, “Qabdat Al-Ahrar” (Fist of the Free), revisits a 2018 Israeli operation in the Gaza Strip that resulted in the deaths of seven Hamas fighters and an Israeli officer.
The protagonists are the fighters of Hamas, which has fought four wars against the Jewish state since 2008.

Unlike Israeli series that often feature actors from the country’s Arab-Israeli minority, productions in Gaza do not use any Israeli actors. (Photo by Mahmud Hams / AFP)

Budgets are meagre, actors’ salaries are low, sets are basic and deadlines are tight, with the production team expected to deliver some 30 episodes by April, in time for the Muslim holy month of Ramadan.
While Israeli series often feature actors from the country’s Arab-Israeli minority, productions in Gaza do not use any Israeli actors.
This forces studios to recruit local actors to play Israelis — a job that, the performers say, can expose them to real-world hostility and danger.
One of them is Jawad Harouda, aged in his early sixties and with a husky voice, who portrays the head of Israel’s Shin Bet domestic security service in the new TV series.
To get into character, Harouda said he “soaked up the script,” but added that being too convincing can lead to trouble.
“Some women look at me and pray that I die,” he said, leaning back in his boss’s chair in the fake Shin Bet office.
“I’m happy when people insult me. It means I’ve succeeded ... The actor is a chameleon, he must be able to act out all colors.”
In Gaza productions, Israeli characters speak in Arabic. And, at the request of the Hamas mufti, or Islamic jurist, women wear their headscarves even if they play Jewish characters.

Palestinian women actors have to wear the hijab even if they are playing the part of Israeli women in the film. (Photo by Mahmud Hams / AFP)


“In one series, I played a Jewish woman,” said one actress, Kamila Fadel, who added that she may have been just a little too convincing for her own good.

“After the series was broadcast, a woman tried to strangle me,” she recounted.
“She told me: ‘I hate you, you are hurting us so much’. On another day a 13-year-old boy threw a stone at my head thinking I was Jewish... This means I played my part well.”
Not everyone is a fan of the Hamas productions, which are firmly focused on the conflict.
“There is no love” in the dramas, argued Palestinian director and critic Jamal Abu Alqumsan, who expressed regret that the rare local productions served primarily as a “tool of resistance.”
Abu Alqumsan said the potential for such productions to tell Palestinians’ stories was huge, but the challenges were many.
“In Gaza, we live under a blockade, it’s a unique situation in the world,” he said, speaking in his art gallery, which he hopes to turn into a small film library.
“So we need producers to invest in quality series and tell the rest of the world our story. We have good actors, they just need good directors and means.”
For now, Abu Alqumsan said he was unsure of the impact such shows would have.
“TV dramas are a weapon, but in the face of Israel, local productions are of a low level,” he said.


UK government to cut funding for BBC: Mail on Sunday report

Updated 16 January 2022

UK government to cut funding for BBC: Mail on Sunday report

  • Freezing license cost at its current £159 would provide some relief to consumers battling rising costs of living
  • But it would also be a large blow to the BBC’s finances as it tries to compete with privately funded news outlets

LONDON: Britain’s government will cut the BBC’s funding by ordering a two-year freeze on the fee that people pay to watch the broadcaster, the Mail on Sunday reported.
The future of the license-payer funded British Broadcasting Corporation is a perpetual topic of political debate, with Prime Minister Boris Johnson’s government most recently suggesting its funding needs to be reformed.
Set against an inflation rate expected to reach a 30-year high of 6 percent or more in April, freezing the license cost at its current 159 pounds ($217.40) would provide some relief to consumers battling sharply rising costs of living.
But it would also be a large blow to the BBC’s finances as it tries to compete with privately funded news outlets and the likes of Netflix and other entertainment streaming services funded by consumer subscriptions.
In November, the government launched negotiations to agree how much the TV license would cost, part of a five year funding settlement due to begin in April 2022.
The Digital, Media, Culture and Sport department declined to comment when asked about the Mail on Sunday report.
Culture secretary Nadine Dorries said that the license fee settlement would be the last such agreement and tweeted a link to the Mail on Sunday article.
“Time now to discuss and debate new ways of funding, supporting and selling great British content,” she said on Twitter.
The BBC declined to comment on Dorries’ tweet or the Mail on Sunday report.
The opposition Labour Party said the funding cut was politically motivated.
“The Prime Minister and the Culture Secretary seem hell-bent on attacking this great British institution because they don’t like its journalism,” said Lucy Powell, Labour lawmaker and culture policy chief.
The BBC’s news output is regularly criticized by UK political parties. Its coverage of Brexit issues — central to Johnson’s government — has long been seen as overly critical by supporters of leaving the European Union.
Last week, one Conservative lawmaker said BBC coverage relating to parties in Johnson’s Downing Street residence during coronavirus lockdowns amounted to a “coup attempt” against the prime minister.

Related