Turkey prosecutors seek jail terms for two Bloomberg reporters

The charges come after Turkey’s banking regulator agency, BDDK, complained about an August 2018 Bloomberg story on the currency crisis amid tensions with the US. (File/Shutterstock)
Updated 14 June 2019
0

Turkey prosecutors seek jail terms for two Bloomberg reporters

  • Prosecutors accuse the two reporters of trying to undermine Turkey’s economic stability
  • An Istanbul court accepted the indictment and the first hearing is set for Sept. 20

ISTANBUL: Turkish prosecutors are seeking a jail term of up to five years for two Bloomberg reporters who had written about how authorities responded to last summer’s currency collapse, the US-based news agency reported.
The charges come after Turkey’s banking regulator agency, BDDK, complained about an August 2018 Bloomberg story on the currency crisis amid tensions with the United States.
Prosecutors accuse the two reporters, Kerim Karakaya and Fercan Yalinkilic, of trying to undermine Turkey’s economic stability, Bloomberg said late Thursday.
The news agency’s editor-in-chief John Micklethwait said: “We condemn the indictment issued against our reporters, who have reported fairly and accurately on newsworthy events. We fully stand by them and will support them throughout this ordeal.”
An Istanbul court accepted the indictment and the first hearing is set for September 20.
Turkish media reported 50 others, including journalists and columnists, were also indicted for commenting on the currency crisis on their social media accounts.
In April, President Recep Tayyip Erdogan criticized Western media coverage of the country’s economy after a Financial Times report questioned the central bank’s management of foreign currency reserves.
Turkey’s economy has slipped into its first recession in a decade after a currency crisis last year battered the lira, leaving foreign investors jittery over the government’s policies to manage growth.


French court throws out Qatari-owned beIN Sports’ ‘unproven’ broadcast piracy claim against Arabsat

Updated 18 June 2019
0

French court throws out Qatari-owned beIN Sports’ ‘unproven’ broadcast piracy claim against Arabsat

  • The court rejected beIN’s allegations and demanded that beIN pay a fine of €6,000 to Arabsat’s adviser

LONDON: The Tribunal de Grande Instance de Paris has thrown out beIN Media group’s allegations against the Arab Satellite Communications Organisation — better known as Arabsat.

The French court rejected beIN’s allegations and demanded that beIN pay a fine of €6,000 to Arabsat’s adviser, and the prosecution costs of Arabsat amounting to €25,000.

Arabsat said it welcomed the ruling, which made clear there was no link between Arabsat and piracy.

The court said beIN had failed to demonstrate “clear illegal disruption or prove immediate risk of commercial damage.”

In a statement issued after the conclusion of the legal proceedings in Paris, the satellite company said that it respected the integrity of the French judiciary and was pleased with how skillfully and professionally the allegations of Qatar’s Al Jazeera subsidiary, beIN Sports, were addressed.

“The French judiciary’s ruling, rejecting beIN’s lawsuit and allegations against Arabsat, has proven beyond a shadow of a doubt our organization’s valid position from day one, despite beIN Sport’s attempts to cast doubt on that position; its media smear campaign; and its relentless attempts to push bogus and misleading claims,” Arabsat said in a statement following the ruling.

INNUMBERS

• €25,000 — beIN ordered to pay prosecution costs of Arabsat

• 500 — The number of TV channels Arabsat broadcasts

• 170 million — Arabsat audience in the Middle East and North Africa

• 1976 — year Arabsat was founded

It marks the latest legal chapter in a long running feud that has produced claim and counter claim.  In a press release issued on May 2, 2018 beIN accused Arabsat of “facilitation of satellite broadcasts by the notorious Saudi-based piracy network, cynically known as “beoutQ”.

Founded in 1976, Arabsat has grown to become the leading satellite services provider in the Arab world.

It broadcasts over 500 TV channels, 200 radio stations, pay-tv networks as well as HD channels to millions of homes across 80 countries.

It has an estimated audience of over 170 million viewers in the Middle East and North Africa.

Doha-based beIN was founded in 2014 and operates 60 channels in 43 countries.