Expert tests prove Arabsat not involved in illegal broadcasts of World Cup

The Saudi Arabian-based broadcaster has consistently denied accusations it allowed illegal broadcasts of the World Cup via pirate channel “BeoutQ”. (File/AFP)
Updated 16 July 2018
0

Expert tests prove Arabsat not involved in illegal broadcasts of World Cup

  • Multiple tests by experts confirm Arabsat frequencies were not used for illegal World Cup broadcasts
  • Arabsat’s CEO demands immediate retraction and apology from FIFA after research vindicates broadcaster

RIYADH: The Arab Satellite Communications Organization (Arabsat) this week told FIFA that an investigation performed by seven independent satellite communications experts has confirmed its satellite frequencies were not, and have not been used by an entity operating as “beoutQ” for illegal broadcasts of 2018 FIFA World Cup matches. 
The detailed letter to FIFA sent on Arabsat’s behalf summarized the evidence, which conclusively showed the falsity of FIFA’s claim that Arabsat had been “distributing” beoutQ’s pirate broadcasts.  “Arabsat has always been confident that our satellite network has not been used by beoutQ,” said Khalid Balkheyour, Arabsat’s CEO.  “Nevertheless, we undertook a very costly investigation to eliminate any doubts and to provide evidence to share with FIFA and the world.” 
Arabsat’s letter to FIFA detailed specific tests showing why FIFA’s claims that beoutQ was operating on specific Arabsat frequencies at specific times were wholly wrong.  The statement explained that, FIFA had claimed beoutQ was operating on Arabsat frequency 12341 MHz for several World Cup matches.  But tests conducted by several independent satellite communications experts showed that that frequency carried no video content at all at the very dates and times asserted by FIFA.   
Likewise, FIFA asserted that beoutQ broadcast different matches on Arabsat frequency 11996 MHz.  Again, Arabsat’s technical experts demonstrated that FIFA was wrong.  Arabsat’s experts showed that blocking the frequency had no effect on beoutQ’s pirate World Cup broadcasts, and that only legitimate broadcasts (including BBC, Sky News and CNBC) were available on that frequency – not beoutQ. 
Arabsat’s tests also showed that other satellite carriers might be carrying beoutQ’s pirate broadcasts.  “We received one set of test results in which our expert blocked all Arabsat frequencies,” Balkheyour said, “but beoutQ’s World Cup broadcasts continued.”  This strongly suggests that beoutQ used a different, non-Arabsat satellite to broadcast the offending content. 
“Arabsat is entirely vindicated in its decision to undertake its comprehensive investigation before taking the drastic step of shutting down satellite transponders – as FIFA had demanded,” added Balkheyour.   
The statement added that the experts’ findings had deepened Arabsat’s conviction that beIN Sports, a subsidiary of Al Jazeera, was behind allegations that Arabsat satellites had been used by beoutQ.  Arabsat believes that beIN Sports contrived the allegations as part of a smear campaign to deflect attention away from its technological inability to prevent beoutQ’s piracy.
Arabsat has demanded that FIFA immediately issue a public retraction of and apology for its claims that Arabsat was somehow complicit or did not do enough to stop beoutQ.  “Arabsat has been deeply offended and harmed by beIN’s and FIFA’s attacks,” Balkheyour said.  “Now that FIFA has been proven wrong, it should apologize for making such offensive statements.”


Arab News at 44: Online Pakistan edition has formed its own regional identity

Updated 20 April 2019
0

Arab News at 44: Online Pakistan edition has formed its own regional identity

  • Arab News expanded its footprint entering Pakistan in mid 2017
  • Its Pakistan Edition was founded on February 2018 and has been a major success

ISLAMABAD: Arab News’ online Pakistan edition, which launched on Feb. 8, 2018, has established itself as a credible extension of the Riyadh-based newspaper, which today marks its 44th anniversary.
Arab News entered Pakistan as part of the newspaper’s ongoing global and digital expansion, and to tap news from other parts of Asia, hiring skilled journalists and freelance contributors.
An exclusive interview in October 2018 with Shahid Khaqan Abbasi, who was newly elected as prime minister at the time, catapulted Arab News in Pakistan.
Realizing the news potential in the country, Arab News capitalized on its success and set up a bureau, but not before landing more special reports that grabbed the local media’s attention and attracted a larger readership.
The website www.arabnews.pk became the parent organization’s first in a series of country-specific online editions that the newspaper is planning to launch, and is part of its “more digital, more global” strategy.
Former Minister of Information and Broadcasting Fawad Chaudhry, who on Thursday was appointed minister for science and technology, officially inaugurated the newspaper’s Pakistan bureau earlier this year.
Led by award-winning veteran journalist Baker Atyani, and under the guidance of Arab News Editor-in-Chief Faisal J. Abbas, the team at the Pakistan edition has worked diligently to penetrate the country’s vibrant news market.
As such, followership of the newspaper’s Pakistan social media account has quickly ballooned.
Its online coverage of the first visit of Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman to Pakistan in February was widely praised.
Arab News published special reports and features on the deep-rooted and diversifying ties between Pakistan and Saudi Arabia.
Also a major hit was Abbas’s exclusive, lengthy sit-down with President Dr. Arif Alvi during the crown prince’s visit.
Another exclusive that garnered a serious online buzz was on Egyptian billionaire Naguib Sawiris offering to build 100,000 housing units in Pakistan.
The Pakistan edition has kept a special focus on business and finance, and has spoken with movers and shakers, including those in the corridors of power.
In August 2018, it exposed the ruling party’s hit single “Rok Sako To Rok Lo Tabdeeli Aayi Re,” produced for the last general election, as being suspiciously similar to a remixed version of the Indian religious song “Bankya Maa Re Nach. The report was instantly picked up by Pakistani media.
Days before the election, Atyani conducted a one-on-one exclusive with Prime Minister Imran Khan.
Arab News’ Pakistan edition is part of the regional publishing giant Saudi Research and Marketing Group (SRMG). With the edition’s success, the SRMG is looking to replicate the model across Asia.